Belangrijk nieuws! 

Het COVID-19-Virus, beter bekend als het CORONA virus leidt inmiddels tot een groter aantal besmettingen dan verwacht. We staan met zijn allen voor een enorme uitdaging om de verspreiding van de infecties en de opmars van het virus zoveel mogelijk te vertragen.

Dit heeft consequenties voor alle plekken waar veel contact tussen mensen is. Ook de huisartsenpraktijk is een plek waar veel kwetsbare ouderen bij elkaar komen. Het is van het grootste belang dat de (huisartsen)zorg beschikbaar blijft voor diegenen die het ECHT nodig hebben. Twee urgente redenen dus, om een aantal maatregelen te treffen en afspraken te maken.

Wij vragen uw aandacht en medewerking voor het volgende:

  1. Iedereen die hoest, niest of snottert isoleert zichzelf!! Alleen bij ernstige benauwdheid is er reden voor contact via de telefoon met de huisartsenpraktijk. Mensen boven de 70 jaar en patiënten met chronische ziekten bellen als zij koorts hebben in combinatie met hoesten/verkoudheid en-of benauwdheidsklachten.

  2. Alle niet direct spoedeisende afspraken zijn tot nader order geannuleerd. Alle afspraken die naar onze maatstaven kunnen wachten zijn afgebeld of zijn als het niet anders kan omgezet in een telefonische afspraak. Bij overige medische vragen mag u natuurlijk altijd bellen naar de praktijk. Advies is om te bellen en niet langs te komen. Vraag (herhaal) medicatie aan via de site of telefonisch. 

  3. Voor mensen die toch naar het spreekuur moeten (op afspraak) komen staan wij maximaal 1 begeleider toe. Liefst zien wij patiënten alleen. (instructies volgen telefonisch met assistente)

  4. Ook voor de huisbezoeken zullen we vragen of er tijdens ons bezoek maximaal 1 andere persoon aanwezig is naast de patiënt, ook in spoedeisende gevallen of bij terminale patiënten.

  5. Ook het bloedprikken moet tot een minimum beperkt worden. De reguliere controles bloedprikken voor bijvoorbeeld diabetes of hoge bloeddruk mag uitgesteld worden. Dit geldt ook voor andere niet direct dringende zaken. De STAR in het Medisch Centrum Oostvoorne is tot nader order gesloten.

  6. Bij hoesten, koorts of verkoudheid mag u sowieso al niet komen bloedprikken. Bij twijfel of u moet gaan prikken, mag u de assistente bellen. Kom alstublieft niet naar de praktijk om verspreiding te voorkomen.

  7. Ook naar ons personeel worden strakke normen gehanteerd, bij koorts en hoesten mogen zij niet komen werken. Helaas betekent dit wel dat er soms een zeer geringe bezetting aan de telefoon is, ondanks het inzetten van huisartsen aan de telefoon, waardoor wachttijden kunnen oplopen. Wij vragen hiervoor uw begrip. 

Wij nemen deze maatregelen echt niet voor niets. Er is geen reden voor paniek, maar we moeten de situatie wel serieus nemen. Als iedereen zich houdt aan de (landelijke) adviezen, onder andere de sociale isolatie, is de situatie hopelijk snel onder controle. Ga daarom ook niet in de rij staan bij supermarkten om te hamsteren. Daar was de afgelopen dagen het hoogste risico op besmetting!

Advies blijft: behalve de al bekende maatregelen van vaak handen wassen etc. : BLIJF THUIS als dit kan.

Ga ook niet op visite bij ouderen, tenzij daar een zeer dringende noodzaak voor is. Houd de website in de gaten voor eventuele veranderingen in ons beleid.

Wij rekenen op uw medewerking. Deze maatregelen gelden vanaf nu tot en met in ieder geval 6 april, in navolging van de richtlijnen van de overheid.

Het Team van Huisartsenpraktijk Oostvoorne

Privacy verklaring

Privacyreglement van onze praktijk

Uw persoonsgegevens en uw privacy in onze huisartsenpraktijk

Algemeen

De AVG is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).  Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.

Huisartsenpraktijk 

In onze huisartsenpraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor, bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).

De plichten van de huisartsenpraktijk

Huisartspraktijk Oostvoorne is volgens de AVG  de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:

  • Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:
    • voor zorgverlening;
    • voor doelmatig beheer en beleid;
    • voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.
  • Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.
  • U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.
  • Alle medewerkers binnen Huisartsenpraktijk Oostvoorne hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens.
  • Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang. 
  • Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.

Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.

Uw rechten als betrokkene:

U heeft de volgende rechten:

  • Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
  • Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
  • Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn. 
  • Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven. 
  • Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
  • Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.

Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit mondeling of middels een aanvraagformulier kenbaar maken aan  Huisartsenpraktijk Oostvoorne. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor).

Aanvraagformulier medische gegevens door patient

Toelichting op het aanvraagformulier

U moet er rekening mee  houden dat medische gegevens ingevolge de wet in principe maximaal vijftien jaar bewaard worden. U helpt ons met het opzoeken van uw dossier en het beschermen van uw privacy als u het formulier zo volledig mogelijk invult. De door u ingevulde gegevens worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld. Huisartsenpraktijk Oostvoorne is niet aansprakelijk voor fouten in de postbezorging. Indien u er de voorkeur aan geeft om het dossier persoonlijk, of door een gemachtigde, op te halen dan kunt u dit op het formulier aangeven.

Gegevens patiënt

Hierbij vermeldt u de gegevens van de persoon over wie het medisch dossier gaat. De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt de patiënt als meerderjarig vanaf 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier willen, moeten zelf de aanvraag indienen. Indien de patiënt niet meer in leven is, is het verstrekken van de medische gegevens toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken. Deze beslissing ligt bij de zorgverlener.

Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden

De medewerkers van huisartsenpraktijk Oostvoorne hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de huisarts).

Uitwisseling gegevens

Huisartsenpraktijk Oostvoorne wisselt, nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven, relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar met de huisartsenpost (HAP). Bent u 's avonds of in het weekend op de HAP geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de HAP bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen. 

Ook kunnen er medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.

Overdracht van uw dossier

Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts.  De oude huisarts doet dit zo spoedig mogelijk , in ieder geval binnen een maand, nadat u uw oude huisarts heeft gevraagd het dossier over te dragen aan uw nieuwe huisarts.

Uw medisch dossier wordt dan door uw huisarts persoonlijk of per aangetekende post overgedragen.  U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier en op een kopie van uw dossier. Het dossier kan (indien mogelijk) ook via e-mail aan de nieuwe huisarts worden overgedragen. Beide huisartsen moeten er dan wel voor zorgen dat hun computer en internetverbindingen voldoende beveiligd zijn.

Vraag of klacht

Heeft u een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens? Dan gaat uw huisarts hierover graag met u in gesprek. 

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.